Průvodce kostelem
Kostel Panny Marie Vítězné a Pražského Jezulátka má zcela mimořádný význam nejen pro svou architektonickou stránku a uměleckou výzdobu, ale zejména proto, že je v něm uchovávána a uctívána proslulá soška Pražského Jezulátka.
Historický barokní oltář má podobu vítězného oblouku. Podle návrhu Jana Ferdinanda Schora ho roku 1717 vystavěl Tomáš od Ježíše. Sochy v popředí představují sv. Terezii od Ježíše a sv. Jana od Kříže. Po stranách stojí proroci Eliáš a Elizeus. Nahoře mezi válečnými trofejemi je umístěna kopie obrazu s vánoční tematikou, který byl dle legendy přítomen v bitvě na Bílé hoře roku 1620. Velký obraz v průhledu, znázorňující přímluvu Panny Marie, namaloval Antonín Stevens ze Steinfelsu v roce 1641. Oltář nám mimo jiné připomíná, že je lépe vítězit zbraněmi duchovními než vojenskými. Historický oltář je restaurován do původní podoby z doby jeho vzniku, která kombinuje měď a plátkové zlato.
Nový oltářní stůl je dílem akademického sochaře Otmara Olivy. Deska, kterou nese bronzová noha, je vytvořena z jednoho kusu kamene onyxu pocházejícího z Pákistánu. Oltář byl posvěcen v říjnu 2015 u příležitosti 500. výročí narození zakladatelky řádu bosých karmelitánů Terezie od Ježíše. V patě stříbrného kříže, rovněž z dílny Otmara Olivy, jsou zobrazeny tři hřeby, kterými byl na kříži proboden Kristus, a slova proroka Eliáše „Velice jsem horlil pro Hospodina, Boha zástupů“, jenž jsou heslem řádu bosých karmelitánů.
V muzeu je možno spatřit některé starobylé textilie z šatníku Pražského Jezulátka, dále šatečky z Filipín, Šanghaje, Kolumbie nebo hanbok z Jižní Koreje. Je zde také korunka milostného Jezulátka z období rokoka a korunka darovaná papežem Benediktem XVI. v roce 2009. Na schodišti jsou vystaveny umělecké fotografie sošky v její skutečné velikosti v šatech různých liturgických barev. Zajímavé jsou též betlémy pocházející z nejrůznějších částí světa.
Soška Pražského Jezulátka se nachází v prosklené schráně. Po stranách stojí sochy Panny Marie a sv. Josefa. Bůh Otec alegoricky zpodobený jako stařec v horní části oltáře posílá na zem svého Syna. Zcela nahoře se vznáší Duch svatý v podobě holubice. Sochy jsou dílem Petra Prachnera. Oltář z rudého a šedého mramoru zhotovil František Lauermann roku 1776.
Monumentální průčelí z roku 1664 zdobí nad vchodem socha Matky Boží s dítětem.
Oltářní obraz probodení srdce sv. Terezie ohnivým kopím Boží lásky namaloval roku 1752 Jan Jiří Dietrich. 1. října 2019 byla na oltář instalována nová socha sv. Terezie z Lisieux, kterou vytvořil sochař Jiří Kobr.
„Nová socha byla určena pro oltář sv. Terezie z Avily. Přímo se tak nabízela možnost obě Terezie propojit. Odkázat k Tomu, ke komu obě směřovaly svůj život. V tomto duchu jsem pak určoval kompozici i formální podobu sochy. Měla se stát, pokud možno, organickou součástí oltáře. Nejlépe jeho vyústěním navazujícím kontakt s okolím. Vzhledem k osobnosti sv. Terezie od Dítěte Ježíše mi přišlo až nepatřičné dělat její sochu stojící čelem k divákům, jakoby napospas pohledům… Její slova mě vybízela zamýšlet se znovu a jinak nad povahou svatosti a poznal jsem, že svatost je především práce – usilovná činnost. A to činnost směřující právě k odevzdání se, ke schopnosti dát se k dispozici oné Lásce.“ (Jiří Kobr)
Ambon je místo, odkud se při liturgii hlásá Boží slovo. Obvykle bývá na vyvýšeném místě, v kostele Panny Marie Vítězné je netradičně umístěn dole a ve středu kostela. Zdůrazňuje tak na sestup Božího Slova mezi lidi. Ambon, stejně jako oltářní stůl, kříž a křitelnice jsou dílem akademického sochaře Otmara Olivy. Součástí interiéru kostela se stal v roce 2015. Noha ambonu byla odlita z jednoho kusu bronzu. Do ní je vsazen kámen onyx. Ambon zdobí ze dvou stran stříbrné stuhy nesoucí latinské nápisy z Janova evangelia „na počátku bylo Slovo“ a „Slovo se stalo tělem“.
Křtitelnice pochází z původního luteránského kostela Nejsvětější Trojice. V roce 2015 ji dotvořil akademický sochař Otmar Oliva společně s ambonem, oltářním stolem a křížem, jenž se zdvihají v centrální linii kostela.
Kruhová nádoba na vodu i trojboká noha podstavce jsou původní. Křtitelnice byla v době svého vzniku uzavřena dřevěným poklopem, který se nedochoval. Nově vytvořeným okružím a tříramenným baldachýnem sepnutým ve vrcholu křížem Otmar Oliva navazuje na podobu studny, kterou křtitelnice měla. V kamenné kruhové míse je instalována nádoba z nerezové oceli ve tvaru mušle obrácené směrem k Jezulátku.